torsdag 8 mars 2018

Inlandet av Elin Willows

Inlandet av debutanten Elin Willows lockade mig redan när jag läste om den i Svensk bokhandels vårkatalog. Frågan i beskrivningen av boken, om det går att skapa sig ett liv på en plats man egentligen inte själv valt, fascinerade mig.

Huvudpersonen i Willows bok ställs inför just denna fråga när hon flyttar från Stockholm till en liten ort i norra Norrlands inland, tillsammans med sin pojkvän som har sina rötter där. Det är bara det att redan innan flyttlasset kommit fram, har de båda insett att deras relation är över. Istället för att flytta tillbaka hem, vilket de flesta av oss nog hade gjort, blir huvudpersonen istället kvar.

Hon skaffar sig ett jobb i ortens matbutik, hon skapar rutiner som går ut på att arbeta, sova och att köpa godis och en tidning i kiosken på lördagskvällen. Hon pratar med de andra anställda och följer ibland med dem ut och festar på Hotellet på helgen. Men hon lär egentligen inte känna någon på riktigt.

Hon vet inte själv varför hon blir kvar:

"Jag har inte lämnat något. Så tänker jag. Men jag har inte heller sökt mig just hit. Ändå är det här jag är."

Jag gillar Willows beskrivning av småstadslivet, där alla verkar känna till vad alla andra gör. Miljön med sitt ständiga ljus eller mörker (beroende på årstid) och typiska detaljer som att man så här långt norrut till exempel kör bil på isen, utgör också en del av bokens stämning. Att vi får uppleva bylivet genom huvudpersonens ögon, förstärker känslan av att hon egentligen inte hör hemma där.

Naturen är viktig, men trots att huvudpersonen egentligen är någon som trivs i skog och mark, tycks hon inte kunna hitta någon tröst där nu:

"Skogen är ett mellanrum. Ett andningshål, en paus, fast den inte erbjuder mig något sådant. Ännu. Jag vill tänka att det är så, att det kommer att hända, att jag kommer att hitta på stigarna som inte syns, som inte ens är stigar, mellan träden, veta vägen, sätta fötterna på rätt ställe och känna mig hemma."

Bokens språk är avskalat, och det låga tempot och bristen på dramatiska höjdpunkter speglar huvudpersonens eget händelselösa liv, där ljudet från teven är hennes enda sällskap i det lilla hyresrummet. Inte ens när det faktiskt händer något dramatiskt i byn, ges detta någon större uppmärksamhet i skildringen. Jag gillar den här boken, och särskilt hur väl språket och berättelsen hänger ihop.


Titel: Inlandet
Författare: Elin Willows
Utgivningsår: 2018
Förlag: Natur & Kultur
Antal sidor: 204

2 kommentarer :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...