lördag 20 augusti 2016

Snöret, fågeln och jag

Nu har jag läst ytterligare en av tidigare års Augustprisvinnare. Ellen Karlssons och Eva Lindströms fina bok Snöret, fågeln och jag vann priset för bästa barn- och ungdomsbok 2013.

Boken handlar om Selma som tillbringar sommarlovet hos sin mormor och morfar. Hemma i stan har hon inte några kompisar och till hösten ska hon börja i en ny klass, vilket får henne att både hoppas lite och fasa för hur det ska bli.

Fågeln i bokens titel är en liten svart pickande varelse som sitter inne i Selmas bröst och påtalar alla fel hon gör och tjatar om hur ingen vill bli Selmas kompis. Det är ett fiffigt sätt att åskådliggöra de där tankarna ett barn kan ha om att duga, om att passa in och om att vara ensam.

En dag händer det oerhörda att Selma träffar en tjej som kallas Snöret och som verkar vilja bli hennes kompis. Snöret är också lite annorlunda och trots att flickorna inte är annorlunda på riktigt samma sätt, tycks det ändå som om de kommer bra överens.

Snöret, fågeln och jag är en bok med mycket sommarkänsla. Det är bad, naturupplevelser och saft och bullar i mormor och morfars kök. Om jag hade läst den här när jag skrev om somriga böcker för ett tag sen, hade den definitivt varit med på listan.


Titel: Snöret, fågeln och jag
Författare: Ellen Karlsson
Illustratör: Eva Lindström
Utgivningsår: 2013
Förlag: Hippo bokförlag
Antal sidor: 118

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...